Aktuelt

Aktuelle saker og nyheter fra RISE Fire Research
21. sep 21
Ny rapport: Effektiv, skånsom og miljøvennlig slokking av brann i mindre bygningsenheter
9. jul 21
Nye prosjekter: Hydrogen og Ammoniakk
2. jul 21
Ny rapport: Vurdering av branntekniske egenskaper til fasadekledning av tre
25. jun 21
Ny rapport: Avgassing fra litium-ion batterier i hjemmet
12. mai 21
Ny rapport: BRAVENT – Tetting av ventilasjonsfilter med brannrøyk

Ny rapport: Hydrogenkjøretøy i parkeringskjellere

RISE Fire Research har på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Direktoratet for byggkvalitet utført et litteraturstudium knyttet til hydrogenkjøretøy og parkeringskjellere. Vi har undersøkt hvordan norske parkeringskjellere er bygget, og hvilke sikringstiltak som finnes mot brann og eksplosjon. Vi har videre sett på mulige konsekvenser for bygg og mennesker ved lekkasje fra en hydrogentank, og ved revning av hydrogentank som følge av varmepåkjenning.

Hittil er det få gassbiler på norske veier, og det har i liten grad vært vurdert å sikre parkeringskjellere mot gasslekkasjer og en eventuell eksplosjon. Vanlige sikringstiltak for å redusere risikoen ved en eksplosjon, som store avlastningsflater, deteksjon koblet opp mot ventilasjonsanlegg med tilstrekkelig kapasitet, og eksplosjonssikkert, elektrisk utstyr er derfor lite utbredt i eksisterende parkeringskjellere.

 

Litteraturen viser at små lekkasjerater fra et hydrogensystem (slanger, koblinger) i store romvolum med eksosventilasjon ikke forventes å resultere i store overtrykk. For større utslipp av hydrogen, der hele tankens innhold slipper ut på kort tid, er det imidlertid fare for omfattende skader. En hydrogentank som revner ved eksponering av brann vil føre til en kraftig flammeball, og store eksplosjonsskader lokalt. Sannsynligheten for at slike alvorlige hendelser skal skje er imidlertid liten, ettersom flere mindre sannsynlige hendelser må inntreffe samtidig.

Les rapporten her.

Arkiv