Cool H2

Sikker storskala hydrogenbunkring - testing og validering

Prosjektet Cool H2 gjennomføres av RISE Research Institutes of Sweden, KTH, Uppsala Universitet og RISE Fire Research for å validere en ny hydrogentank for storskala hydrogenbunkring tilpasset maritime applikasjoner og fremtidens behov i shippingindustrien. 

Grønn hydrogen anses som et avgjørende element i den bærekraftige energiomstillingen for maritim industri. Hydrogenets høye energitetthet per vektenhet og lave energitetthet per volumenhet medfører imidlertid utfordringer for operasjonsrekkevidde, bunkring og lagring om bord. Disse begrensningene skaper problemer ved storskala anvendelser av hydrogen, spesielt når det gjelder bunkring av større skip som både har behov for store volumer og raske fylletider (for eksempel en passasjerferge med fast ruteplan). Når hydrogen fylles med høy strømningshastighet, kan temperaturen i lagringstankene øke i en grad som kan svekke materialene i tanken og føre til brudd. 

For å løse dette er det utviklet et konsept av KTH i et tidligere prosjekt, hvor kjøling foregår om bord ved bruk av sjøvann i et varmevekslingssystem inne i sylinderen/lagringstanken. Dette forhindrer temperaturøkning utover de tillatte grensene. Hvis konseptet viser seg å være levedyktig, kan dette unike sylinderdesignet revolusjonere maritime hydrogenapplikasjoner ved å muliggjøre rask fylling av store volumer.

Prosjektet har som mål å validere og analysere dette nye sylinderdesignet ved å produsere prototyper utstyrt med varmevekslere og gjennomføre ytelsestester. Målet er å nå modenhetsnivå TRL 4 (Technology Readiness Level 4) innen prosjektets slutt, og demonstrere teknologien som en løsning for ønskede fyllehastigheter uten kritiske temperaturnivåer og eksplosjonsrisiko. Dette prosjektet har potensial til å bidra betydelig til sikker og effektiv storskala hydrogenbunkring i den maritime industrien. 

Prosjektet ledes av RISE Research Institutes of Sweden og er finansiert av Trafikverket i Sverige. RISE Fire Research er ansvarlige for utførelse av eksperimentene med fylling av hydrogen med høye strømningshastigheter.