Aktuelt

Aktuelle saker og nyheter fra RISE Fire Research
12. apr 24
Ny rapport: BraTeK brannbeskyttende tekstiler
8. mar 24
Branntester for trygg luftfart
25. jan 24
Ny rapport: Feiing av ildsteder
5. jan 24
Brenner elbiler mer enn fossilbiler?
20. des 23
Ny rapport: Brannsikkerhet ved oppføring og rehabilitering av bygg

Brenner elbiler mer enn fossilbiler?

Et parkeringshus i Atlanta i USA utestenger elbiler, fordi de angivelig utgjør en stor brannrisiko. Men gjør de nå egentlig det? Den lokale nettavisen FOX5 kontaktet RISE Fire Research for å finne svar. 
FOX5 Atlanta forteller om Tonya Hicks, som de siste to årene har hatt fast plass for elbilen sin i det aktuelle parkeringshuset.

Men så, i oktober, fikk hun en epost fra selskapet som drifter bygningen: Elbiler får ikke lenger parkere i den, fordi de representerer for stor brannrisiko. Men holder denne begrunnelsen vann? 

FOX5 snudde seg mot Norge, det landet i verden med størst andel elbiler (20 prosent) av den totale bilparken.  

Her fant journalistene forsker Ragni Fjellgaard Mikalsen i RISE Fire Research, som var med på å granske den store brannen i parkeringshuset ved Sola lufthavn Stavanger i 2020. Hun opplyser til den amerikanske nettavisen:  

– Sola-brannen startet i en konvensjonell fossilbil, og vi har ikke funnet noen holdepunkter for at elbilene i parkeringshuset bidro til større brannspredning enn det man kunne forventet fra konvensjonelle fossilbiler, ettersom batteriene i elbilene mest sannsynlig ikke var involvert i brannen.  

Ikke nok med det: Morkonsernet vårt, RISE Research Institutes of Sweden, har undersøkt brannrisiko og elbiler med større tall og statistikk. I rapporten «Myths and Facts about Fires in Battery Electric Vehicles» skriver de blant annet: 

  • Sannsynligheten for brann i elbiler ser ut til å være lavere enn for biler med konvensjonell forbrenningsmotor.
  • Dersom det oppstår brann i en elbil, kan brannspredning begrenses med de samme metodene som man bruker ved brann i fossilbiler, som for eksempel sprinkleranlegg og bærbare slokkesystem.
  • Branner i elbiler kan være vanskelig å slokke, og de kan medføre utslipp av brennbare og giftige gasser, men det blir også farlig brannrøyknår fossilbiler brenner, derfor må slokkemannskapene alltid bruke verneutstyr.
  • Et risikomoment er imidlertid større for elbiler. En slokket batteribrann har lettere for å blusse opp igjen. Den må overvåkes nøye og lenge.

Her kan du lese mer om det RISE Fire Research tilbyr av tester og forskning knyttet til batterisikkerhet og brann. 

Og her finner du våre åpne forskningspublikasjoner om brannsikkerhet knyttet til batterier, parkeringshus og elbiler. 

Arkiv